איך להימנע מפציעות ספורט

09/08/2013 מאת: מור מוטולה

אימון ספורטיבי תורם לתפקוד הגוף כגון הלב , הריאות ומערכת המטבוליזם, שורף שומנים בגוף ומשפר את תהליך ההרזיה. חשוב מאוד לעלות עומסים בהדרגה גם במידה ומרגישים שמסוגלים ליותר כבר בתחילת האימון. ההדרגתיות חשובה על מנת שכל המערכת הגופנית שתומכת בתרגיל תתחזק ותסתגל.

איך להימנע מפציעות ספורט

פציעות ספורט נגרמות כתוצאה מממספר גורמים אך בעיקר מהפעלת עומס העולה על יכולת העמידות של רקמת השריר, העצם או רקמות החיבור. כמו כן, פגיעות ספורט נגרמות עקב שיטות אימון לקויות העשויות לנבוע במהלך ביצוע מאמץ אחד בודד אך עצים במיוחד, או לחילופין מביצוע מספר רב של מאמצים בעצימות נמוכה השוחקים את רקמת השריר. לפי הנאמר לעיל, מספר גורמים נוספים לפציעות ספורט: מבנה אנטומי לקוי - עשוי להוות מקור לאי סימטריה, לפיזור עומסים לא תקין מה שיביא לפציעה, כגון אי שוויון באורך רגלים או נטייה פנימה של כף הרגל העשויה לגרום לשברי מאמץ בקרב רצים. מחלות נלוות - למשל דלקת פרקים ניוונית המגדילה את הסיכוי לפציעות ספורט. גיל -בשלב הצמיחה במהלך גיל ההתבגרות, פלטת האפיפיזה בקצות העצמות עדיין פתוחה. עומס יתר עלול לגרום לרגישות מקומית ולעצירת גדילת העצם. לעומת זאת, אצל אנשים מבוגרים שכיח יותר למצוא קיצור רקמות רכות וירידה בחוזק רקמות החיבור אשר יחד עשויים להגדיל את הסיכוי לפציעה. מין- למשל בנות בתחילת גיל ההתבגרות המתאמנות בענפי ספורט הדורשים הקפדה על משקל גוף נמוך ומחייבים שעות אימון רבות ואינטנסיביות. אוכלוסייה זו תמצא במאזן קלורי שלילי לאורך תקופה לא מבוטלת ותסתכן בגדילה לקויה, במסת עצם נמוכה ובסיכון גבוה יותר לדלדול עצם ובמונחו הרפואי (אוסטאופורוזיס) בגיל המבוגר. תזונה- העדר כמות חלבונים מספקת תביא לדלדול ולהיחלשות רקמות השריר ורקמות חיבור נוספות וכמו כן לפגיעה במערכת החיסונית. קיימת חשיבות רבה לתזונה נכונה לתקינות ועמידות הרקמות בפני עומסים גופנים. הימנעות מוחלטת מפציעות ספורט הנה כמעט ובלתי אפשרית אך עם מאמן כושר צמוד והדרכה נכונה ניתן למזער את הסיכויים לפציעות ספורט. בנוסף לכך, יש להקפיד לא להתאמן במקרים בהם אנו חולים, הגוף צריך את האנרגיה והמשאבים כדי לחזק את המערכת החיסונית. כמו כן, חשוב מאוד לא להתאמן בזמן פציעה, הסיבה לכך היא החמרת הפציעה הקיימת ואף להביא לפציעות נוספות. יש לנוח בין אימון לאימון במטרה לתת לגוף להתאושש ולבנות את עצמו מחדש כך שיוכל להתמודד טוב יותר עם העומס המוטל עליו במהלך האימונים. מנוחה לא מספקת עלולה להוביל לפציעות ספורט מיותרות.

כדי לאבחן פציעות ספורט, יש לפנות לרופא מומחה ולקבל את הטיפול הראוי. הרופא בודק את האזור הפגוע ועשוי להורות על בדיקות נוספות כגון צילומי רנטגן, סריקת טומוגרפיה ממוחשבת(CT), (MRI), ,בדיקה ממוחשבת של תפקוד השריר והמפרק ועוד. הטיפול המידי בכל פציעות הספורט למיניהן מורכב בעיקר ממנוחה רבה, הנחת קרח במוקד הכאב (גורם לכיווץ כלי הדם ומסייע בהגבלת התגובה הדלקתית ובהפחתת הכאב) ואף חבישה המקום. כל זה על מנת למנוע נפיחות והחמרת הפגיעה. פציעות ספורט נפוצות בקרב ספורטאים: דורבן/ פלאנטר פישיאיטיס , דלקת בגיד אכילס, שינס ספליטס/ שבר מאמץ, דלקת בגיד הפיקה Runner's kneeודלקת ברצועת הכסל-שוקה ITBS.

חיפוש מאמן

:
:
:
:
טווח מחירים:

חיפוש מאמן

מין: זכר נקבה לא רלונטי

עוד בכותרות

חוסר תמיכה מהסביבה בזמן תהליך של שינוי

מאת מאי קמחי)
חוסר תמיכה מהסביבה בזמן תהליך של שינוי היא תופעה נפוצה, מה המשמעות שלה ואיך אפשר להתמוד איתה?
לכתבה המלאה
לעוד כתבות

כניסת משתמשים

: :
שכחת סיסמה

מאמן ועדיין לא הצטרפת?!

לחץ כאן ◄