הכל על תוספי תזונה לספורטאים

18/08/2013 מאת: מערכת הפורטל

אין זה סוד שתזונה נכונה ואורח חיים בריא הינם גורם עיקרי המהווה עיקר מההצלחה שלנו בספורט, אולם, חשוב לדעת שלתוספי התזונה חלק ניכר בתזונה שלנו, בעיקר בקרב ספורטאים מקצוענים או לפחות אלו המתחילים להתאמן בצורה רצינית ומסודרת יותר (3-4 אימונים בשבוע).

הכל על תוספי תזונה לספורטאים

בעזרת שילוב תוספי תזונה שונים, אנו עוזרים לגופנו להתאושש באופן מהיר יותר לאחר סדרת אימונים אינטנסיביים, לשפר ביצועים בצורה הטובה ביותר ולא פחות חשוב, לזירוז תהליכים שונים בגופנו שיביאו לתוצאות איכותיות, יעילות ובטוחות הרבה יותר.

משמעות המונח "תוספי תזונה" היא שאנו מוספים לתזונה הכללית שלנו מוצרים אשר משפרים אותה. יש לשים לב שתוסף מזון אינו תוסף תזונה, מדובר בשני מונחים שונים לחלוטין, קיימים הבדלים מהותיים בין השניים. במידה ומדובר על תוספי מזון, הכוונה היא על חיזוק או תוספת למוצר מזון ספציפי, כגון העשרת דגני בוקר בויטמינים בתהליך הייצור עצמו. תוספי תזונה הינם חומרים הנאכלים בנוסף למזון במטרה לספק לגוף חומרים חיוניים כגון: ויטמינים, מינרלים, חומצות שומן או חומצות אמינו. מטרתם העיקרית הנה לספק לגוף רכיבים שהם חסרים או לא מספיקים בתזונתו של האדם. חשוב לדעת שכל תוסף על מדפי חנויות הטבע מגיע בצורת טבליות, כמוסות, אבקה או נוזל. יש לציין שתוסף תזונה איננו נחשב לתרופה, שכן החומר הפעיל בו חיוני לפעילות תקינה של תאי הגוף להבדיל מתרופה.

מדוע חשוב לצרוך תוספי תזונה ולשלבם בתפריט היומיומי? הסיבה הטמונה בכך היא, שבעזרתם הגוף מקבל את מגוון חומצות האמינו החיוניות בכמות המספקת, דבר המסייע לשמירה על רקמות ותאי שריר מפני פירוק ופגיעה ובנוסף לכך מסייעות להתאוששות בעת תקופת ההרזיה.

להלן רשימה חלקית של תוספי תזונה הכרחיים במהלך האימונים:

1. אבקת חלבון מי הגבינה (Whey Protein) החלבונים מורכבים משרשרת של 20 חומצות אמינו ומהווים אבני יסוד בבניית השרירים, ללא חלבון לא נגדל ובעצם לא נראה תוצאות. לחלבון תפקיד חשוב בבנייה ושיקום הרקמות ולתמן תחושת שובע. רבים נוטים לחשוב כי חלבון ממזון רגיל יעשה את העבודה ואין צורך באבקת החלבון, אך לאכול כמות כפולה של חלבון אינה דבר של מה בכך. לאבקת החלבון יתרונות רבים על פני חלבון ממזון מוצק וביניהם ספיגה מהירה ואיכותית אך היתרון המשמעותי הוא שאבקת חלבון נקיה משומן כמעט לחלוטין.

2.גיינרים – אבקות עלייה במסה הגיינרים מכילים חלבונים רק שאלו מעורבבים מראש עם פחמימות. יתרון האבקה לעלייה במסה הוא השילוב הבריא והמזין של פחמימות איכותיות עם חלבון איכותי וחיוני בתיסוף של חומצות אמינו, ויטמינים ומינרלים.

3.קריאטין לעיתים, מתאמנים וספורטאים מקצוענים רבים מרגישים כי קצב ההתקדמות שלהם באימונים ובהשגת המטרה איטי מהמצופה. מטרת הקריאטין, שיפור ביצועים במהלך האימון, בעלייה משמועיתית באימוני כוח ולהתאושש מהר יותר לאחר אימון אינטנסיבי. בניגוד לדעה הרווחת בקרב רבים, קריאטין הוא תוסף תזונה טבעי ובטוח לחלוטין המצוי גם בבשר. אולם, יש לזכור כי קריאטין דורש הרבה נוזלים, ועל כן יש להקפיד על שתייה מוגברת של לפחות 3 ליטר ליום.

4.מולטי ויטמין ויטמין הינו התוסף תזונה השכיח ביותר בעולם ומטרתו העיקרית סיוע בפעילות מטבולית והגנה, שמירה ושיקום תאי השריר. חוסר בוויטמינים ומינרלים לא רק שיכול לפגוע בתהליך הגדילה/הרזייה, הבנייה והשיקום שלנו, אלא גם בשיפור הביצועים האירוביים והאנאירוביים כאחד. קיימות בנוסף השלכות בריאותיות כגון אנמיה ודלדול העצם (במונחו הרפואי אוסטאופרוזיס) כאשר הגוף נמצא במחסור ויטמינים. רצוי ומומלץ לאכול לפחות כ-10 מנות ירק ופרי ביום (עדיפות תיתנן לירקות), מי שאינו מצליח להגיע לכמויות אלה חייב לשלב בתזונתו מולטי ויטמין בעיקר מההיבט הבריאותי.

5.אומגה 3 חומצות שומן מסוג אומגה 3 נחשבות לשומנים רב בלתי רווים ואלו השומנים הכי חיוניים בגוף האדם מכיוון שהוא אינו יכול לייצר אותו לבדו. ניתן למצוא אומגה 3 בדגי ים צפוניים כגון סלמון, מקרל, הרינג (המכונה כדג מלוח) וסרדינים. רצוי לאכול 3-4 מנות דגים בשבוע. לאומגה 3 יש כמה יתרונות שיכולים לסייע לספורטאי לעמוד בפעילויות העצימות היומיומיות כגון, הן נוגדות דלקת ולכן נותנות תמיכה לגוף הספורטאי ומפחיתות את הסיכוי לפציעות. בנוסף, הן מגבירות רגישות לאינסולין ולכן מסייעות באיזון רמת הסוכר בדם ובחמצון יעיל יותר של שומנים בגופנו. מעבר לכך, חומצות שומן אלו מסייעות בהורדת לחץ דם, הורדת רמת השומנים בדם ומניעת מחלות לב וכלי דם.

6.חומצות אמינו חומצות האמינו הן אבני הבניה של החלבונים. סוגי חלבון שונים מכילים כמויות שונות של חומצות האמינו המרכיבות אותם. מתאמנים העוסקים בפעילות אירובית או אנאירובית עצימה לא פעם סובלים ממחסור באנרגיה זמינה, וכתוצאה מכך גופם נאלץ לפרק מסת שריר יקרה. בכדי למנוע זאת, מומלץ לשלב חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה בזמן האימון. אולם, מאחר וגופינו מתקשה לעכל חלבון ממזון ואף מאבקה בזמן האימון יש למצוא תחליף מהיר ובעל יכולת פירוק מהירה שאינה מכבידה על מערכת העיכול, במיוחד בזמן האימון.

חשוב לציין כי תוספי התזונה הם לעזר, אך לא הפתרון הסופי שכן ללא תזונה נכונה ואימונים אינטנסיביים וסדירים , גם תוספי התזונה הטובים ביותר לא יביאו אתכם לתוצאות שאותם רציתם. יש לשלב את התוספים בצורה חכמה ומושכלת בהתאם למטרתו של המתאמן , מצבו הפיזיולוגי ואופן אימוניו וכן למדוד את קצב ההתקדמות מפעם לפעם. בנוסף לתוספי התזונה שתבחרו, אין להזניח את תכנית התזונה ואת תכנית האימונים שלכם, שתי תכניות המשחקות תפקיד מכריע בתהליך. שילוב תפריט תזונה מאוזן אשר נבנה באופן אישי יכול לעזור בצורה משמעותית להשגת המטרות הנדרשות.

חיפוש מאמן

:
:
:
:
טווח מחירים:

חיפוש מאמן

מין: זכר נקבה לא רלונטי

עוד בכותרות

חוסר תמיכה מהסביבה בזמן תהליך של שינוי

מאת מאי קמחי)
חוסר תמיכה מהסביבה בזמן תהליך של שינוי היא תופעה נפוצה, מה המשמעות שלה ואיך אפשר להתמוד איתה?
לכתבה המלאה
לעוד כתבות

כניסת משתמשים

: :
שכחת סיסמה

מאמן ועדיין לא הצטרפת?!

לחץ כאן ◄