חשיבות הגמישות

15/09/2013 מאת: מערכת הפורטל

בין אם אתם שחיינים, אצנים, רוכבי אופניים או עוסקים בכל פעילות גופנית כלשהי, ביצוע תרגילי מתיחות לצורך השגת גמישות יחסכו מכם מכאובים רבים ואף יגנו עליכם מפציעות מרובות

חשיבות הגמישות

מרכיבי הכושר הבסיסיים והחשובים ביותר הם סבולת לב ריאה, כוח, קואורדינציה וגמישות. חשוב מאוד לשמר ולשפר את הגמישות לטווח הארוך, מגיל ילדות ועד גיל מבוגר . חשיבותה הרבה של הגמישות באה לידי ביטוי בבריאות האדם, בכושרו הגופני ובאיכות חייו. גמישות היא היכולת להניע ולבצע בקלות תנועות ולנוע בחופשיות במלוא טווח התנועה ומבלי לגרום לנזקים או פציעות במפרקים וברקמות מסביב. טווח התנועה מוגדר כיכולת של המפרק להגיע לטווח מוגדר שנמדד באופן כמותי באמצעות מבחני גמישות ספציפיים. מחד גיסא, שרירים, מפרקים ורקמות חיבור שלא יפעלו במלוא טווח התנועה שלהם, יאבדו מאורכם ויתקצרו, מה שיגרום לאיבוד גמישות ותנועה מוגבלת. מאידך גיסא, גמישות יתר איננה מומלצת ואיננה תורמת לבריאות האדם, שכן, היא עלולה להביא למצב של פריקה חלקית/מלאה של המפרק, לכן בעת הגבלת טווח התנועה מומלץ ורצוי שהדבר ייעשה ע''י השרירים ולא ע''י המפרקים וכך יפחית את עומס היתר על הרצועות (ליגמנטים). בנוסף, יכולת התפקוד הבסיסי הקבוע, עלול לגרום לשחיקת הסחוס המרפד את העצמות. טווח התנועה הוא ייחודי לכל אדם ואדם ולכל מפרק ומפרק בגוף. מתאמן מסוים יכול להיות גמיש במפרקי הכתפיים אך לא גמיש במפרקי הירכיים, הכל תלוי בסוג הפעילות הגופנית של המתאמן. גמישות של מערכת השרירים מושפעת באופן ניכר מאופי עיסוקו של האדם ולכן, לכל אחד מידה שונה של פעילות גופנית לשם ביצוע העבודה , לדוגמא, נגר, עו''ד, נהג משאית, פקידה, מדריך חדר כושר, מורה וכן הלאה. אורח חיים וסגנון חיים המתקיים בטווח תנועה מוגבל לאורך זמן למשל, במצב של ישיבה ממושכת במשרד, האגן מסובב לאחור, השרירים פושטי הירך ושרירי החזה מתקצרים וכתוצאה מכך ישנה פגיעה ביציבות, נוקשות בתנועה, הגבלות תנועתיות וסיכון גבוה יותר לכאבי גב תחתון. ישנם מספר גורמים המשפיעים על גמישות האדם כגון גיל, משקל, מבנה המפרק, מין (נשים גמישות יותר מגברים), עיתוי האימון (בבוקר פחות גמישים), גנטיקה, עייפות וריגוש, טמפרטורת הגוף (יש לבצע מתיחות כאשר טמפרטורת הגוף גבוהה שכן במצב שכזה רמת האלסטין בשריר גבוהה) ואף מערכת העצבים המשפיעה על הגמישות בעזרת חיישנים עצביים פנימיים וחיצוניים לשריר. מדוע גמישות כה חשובה ונחוצה? להלן כמה סיבות: הסיבה הראשונה, מניעת ליקויי יציבות, דהיינו, שרירים מקוצרים משנים את המנח (posture) הנכון של עמוד השדרה וכתוצאה מכך גורמים לקיפוזה. הסיבה השנייה, מניעת פציעות, שכן טווח התנועה רחב יותר ובמקרה של תנועה פתאומית , גמישות יכולה למנוע פציעה . סיבה נוספת, גמישות מונעת התכווצויות לאחר אימוני כוח הגורמים לשרירים להתקצר ומאפשרת ביצוע טכני נכון ובריא יותר של תרגילים. כמו כן, נוצר גירוי של הנוזל סינוביאלי הנמצא בכריות הנוזל במפרקים, דבר המונע את חיכוך העצמות זו בזו.קיימות מספר שיטות מתיחה בסיסיות לשיפור הגמישות, בכולן יש לשמור על נשימה סדירה ובקצב איטי, אין להחזיק את האוויר בריאות. להלן השיטות:

1. מתיחות דינאמיות - המתאמן מבצע מתיחה שרירית עד לנקודת "האי נוחות", במצב זה הוא מתחיל לבצע תנועות קצרות ומהירות מתוך מגמה להגדיל את טווח התנועה ולהזיז את נקודת "האי נוחות".

. 2מתיחות סטאטיות - שיטה זו מתאימה ומומלצת למתאמנים מתחילים ומתקדמים העוסקים בפעילות גופנית לשיפור כושרם הגופני הבריאותי . בשיטה זו, תנועות המתיחה וההרפיה מתבצעות באיטיות ובשליטת המתאמן ומלמדות אותו כיצד להכיר את מגבלותיו. מתיחות בשיטה הסטאטית מתבצעות על ידי מתיחת שרירים איטית בעזרת כוח חיצון כמו משיכת שריר אחר, משקל גופו של המתאמן, בן זוג, המאמן האישי וכדומה. המתיחה מתבצעת עד לנקודה שבה חש המתאמן במתח ולא בכאב, המגביל את המשך התנועה. בנקודה זו משהים את המתיחה למשך כ – 6 עד 10 שניות. חוזרים על התרגיל שוב לאחר השהייה של מספר שניות. שיטה זו היא המקובלת ביותר מבין כל הטכניקות לשיפור הגמישות שכן היא פשוטה וקלה לביצוע, נוחה ובטוחה.

.3מתיחות בשיטת ה – PNF (Neuromuscular Facilitation Proprioceptive) - השיטה מתבססת על העיקרון של הפחתת המתח השרירי טרם המתיחה ובמהלכה על מנת להגדיל את טווח התנועה. אף על פי כן, מומלץ מאוד להיזהר בביצוע המתיחות בשיטה זו עקב עוצמת המתיחה. חסרונה העיקרי של השיטה הוא שלביצוע מרבית התרגילים יש צורך בעזרת בן זוג או מאמן אישי שחייב להכיר ולהבין היטב את השיטה. חשוב לשלב את החימום והמתיחות כחלק אינטגרלי מהאימון הגופני למען שיפור ההישגים הספורטיביים ולשמירה על גופינו מפני פציעות.

מאמר זה נועד לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף להתייעצות עם מומחה..

חיפוש מאמן

:
:
:
:
טווח מחירים:

חיפוש מאמן

מין: זכר נקבה לא רלונטי

עוד בכותרות

אימון עליות למה?

מאת יהונתן ארנון)
זהו אימון חשוב מאוד. לא מתאים למתאמנים מתחילים, אבל אפשר לעשות התאמות. חשוב ללמוד את הטכניקה. יש לו יתרונות רבים וחשובים גם למתאמן המתחיל וגם לספורטאי.
לכתבה המלאה
לעוד כתבות

כניסת משתמשים

: :
שכחת סיסמה

מאמן ועדיין לא הצטרפת?!

לחץ כאן ◄